NL
EN
FR
Nieuws

Eerste intermodaal transport naar Iran onder TIR (november 2017)

Zopas is voor het eerst een intermodaal transport tussen Europa en Iran onder TIR-dekking uitgevoerd. Het verliep over zowel de weg, de zee als het spoor. Dat opent mogelijkheden.

Het transport was een pilootproject van de International Road Union (IRU) in samenwerking met de Iraanse douane. Daarbij werd gebruik gemaakt van het TIR-systeem, een douanesysteem dat heel wat formaliteiten vereenvoudigt.

Een container werd over de weg van Slovenië naar de haven van Triëste (Italië) vervoerd. Daar nam die het schip tot in Mersin (Turkije) en werd hij overgeladen op een trein. Bij aankomst in Razi (Iran) reactiveerde de Iraanse douane de TIR-status en werd over de weg tot in Bandar Abbas over de weg verder gereden.

Volgens de IRU nam het hele transport vijf dagen minder in beslag dan wanneer het volledig per spoor was gebeurd. “Het gebruik van de digitale TIR-tools vergemakkelijkte het intermodale vervoer en verhoogde de beveiliging van de vracht. Ook waren de douaneoverheden in staat om op voorhand de risico-inschatting van de lading uit te voeren”, stelt de organisatie, die het TIR-systeem beheert.

Spoorwaarborg

Om de intermodale corridor op te kunnen zetten, opende de Iraanse douane op de spoorterminal in Razi een douanekantoor, waar de TIR-formaliteiten werden afgehandeld. Ook nam de ze verantwoordelijkheid op zich om de daarvoor benodigde documenten niet alleen als een waarborg voor de transit te accepteren, maar ook als waarborg voor het spoorvervoer.

Na deze pilot willen de weg- en spoortransportoperatoren en de douanediensten de aanpak op de corridor verder stroomlijnen. Volgens de IRU, die spreekt van een succesvolle test, kan er nu ook worden gekeken naar een TIR-aanpak voor andere intermodale verbindingen.

Opportuniteiten

Volgens Johan Galle, de GOS-, Iran- en Irakspecialist bij Hamann International Logistics NV in Wetteren, opent deze geslaagde pilot zeker mogelijkheden. “Iran is een zeer competitieve markt, met zeer competitieve prijzen. Als dankzij het intermodaal vervoer de prijs lager is en de transporttijd korter, dan kan dat kansen bieden. Al zie ik de voordelen vooral voor de volle vrachten, maar niet voor groupage die via ons magazijn komt”, zegt hij.

WebApps
Vacatures

 

Momenteel zijn er geen vacatures, spontane sollicitaties zijn steeds welkom bij jobs@nl.hamann.be.

Benieuwd om jou te leren kennen!

Nieuws
Verlenging van onze certificaten
Hamann International Logistics nv is trots te kunnen meedelen dat we ... Lees meer
Logistics & Distribution 3&4 okt. Brussels Expo
De medewerkers en directie van Hamann International Logistics nv nodigen u van harte uit  ... Lees meer
Milieucharter
Vorig jaar behaalde Hamann International Logistics nv voor de negende maal op rij het ... Lees meer
Verlenging van onze certificaten
Hamann International Logistics nv is trots te kunnen meedelen dat we succesvol 3... Lees meer
Werken Ring van Antwerpen (R1)
Op de Antwerpse Ring (R1), ter hoogte van Deurne, is een verzakking van het wegdek... Lees meer
Hamann East 
De opstart van onze dienstverlening naar de GOS landen en Iran en Irak ligt ondertussen... Lees meer
Impact van de aanzwellende files
Wim Libaers, CEO van Hamann International Logistics, had een dubbelgesprekt met... Lees meer
Eerste intermodaal transport naar Iran onder TIR
Zopas is voor het eerst een intermodaal transport tussen Europa en Iran onder... Lees meer
Hamann goes East
Door de uitbreiding naar de GOS-landen, alsook Iran en Irak, zal Hamann... Lees meer
GM Supplier of the Year Awards
Hamann International Logistics uit Wetteren werd bekroond... Lees meer
Verlenging contract General Motors
Hamann mag zijn contract met General Motors verlengen met 3... Lees meer